SIDOR

Här skriver jag om min trädgård, bara för att jag inte kan låta bli.

söndag 26 augusti 2012

Att ta tillvara

Nu är det skördetid och mitt mål är att skörda något varje dag, stort som smått. Det gäller att ta tillvara på det som odlandet ger och som ger matglädje när hösten och vintern kommer. Jag tänkte visa här vad det är jag skördar under en vecka och vad jag gör med det.

Jag börjar med kummin som jag skördade idag. Jag älskar smaken av kummin i kringlor och kex men också ihop med potatis. Den passar också att krydda en snaps med.

Nu är det perfekt tid att ta kummin. Du håller en påse under och rullar av fröna mellan fingrarna, direkt på plats. De trillar lätt av. Tidigare har jag tagit dem för tidigt och då är de svåra att få av.

Av en matsked kummin ska jag baka "Små rågkex med kummin" ur Anna Bergenströms utmärkta bok "Annas örtagård" som jag rekommenderar om man är intresserad av kryddor.

Och så skulle jag rapportera hur det smakade med citronverbena i stället för citron i rabarbersaften jag kokade. Jättegod! Så kommer jag att göra i fortsättningen. Funderar på om jag ska försöka göra ren saft av bara den, om jag har tillräckligt.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar